Valtias.fi
Apua
Tulokset
Uusi
Valikko
Asetukset
Scopa Kierros: 0

Scopa

Pelityyppi: Korttipeli
|
Pelaajien määrä:2

Tietoa Scopasta

Scopa on perinteinen italialainen korttipeli. Sen muunnelma Escoba on suosittu myös Argentiinassa ja Brasiliassa.


Nimi "Scopa" tarkoittaa kirjaimellisesti "Luuta" italiaksi, mikä viittaa pelin tavoitteeseen - pyyhkäistä kaikki kortit pöydältä.


Wikipedian mukaan on todisteita siitä, että Scopa oli suosittu Italiassa jo 1700-luvulla, mutta sen alkuperästä ei ole aiempia todisteita.

Italialaiset pelikortit

Scopaa pelataan perinteisesti italialaisella korttipakalla. Italialaisessa korttipakassa on 40 korttia, jotka on jaettu kuppeihin, kolikoihin, miekkoihin ja sauvoihin. Jokaista maata on 10 korttia - ässä, 2, 3, 4, 5, 6, 7, jätkä, ratsu ja kuningas.


Pelimme tarjoaa valikoiman ranskalaisia, italialaisia tai espanjalaisia korttipakkoja.

Ranskalaisella korttipakalla pelattaessa maat luokitellaan seuraavasti:
Kolikot ovat ruutuja.
Kupit ovat herttoja.
Miekat ovat patoja.
Sauvat ovat ristejä.

Kuinka pelata Scopaa?

Pelin alkaessa jokaiselle pelaajalle jaetaan 3 korttia, ja pöydälle jaetaan 4 korttia kuvapuoli ylöspäin


Kun kortit on jaettu, ensimmäinen pelaaja pelaa yhden korttinsa, sitten toinen pelaaja pelaa yhden kortin ja niin edelleen.


Kun molemmat pelaajat ovat pelanneet kolme korttiansa, kummallekin pelaajalle jaetaan vetopinosta kolme korttia lisää, ja niin edelleen, kunnes vetopinossa ei ole enää yhtään korttia.


Jokaisella kierroksella pelaaja valitsee yhden pelattavan kortin.

  1. Jos pelattu kortti on samanarvoinen kuin yksi pöydällä olevista korteista, saa pelaaja kaapattua sekä pelatun kortin että pöydän kortin.
    Esimerkiksi - pöydällä on 3, 4 ja 7. Jos pelaaja pelaa 7:n, se kaappaa sekä pelatun 7:n että pöydän 7:n.

  2. Jos pelattu kortti on yhtä suuri kuin kahden tai useamman kortin summa, saa pelaaja kaapattua kaikki nämä kortit pelatun kortin lisäksi.
    Jos pelaaja esimerkiksi pelaa 8:n ja pöydällä on 1, 2 ja 6, pelaaja saa kaapattua 8:n sekä 6:n ja 2:n.
    Jos vaihtoehtoja on useampia - esimerkiksi 5-kortti, jolla voidaan kaapata 4+1 tai 3+2 - pelaaja voi tällöin valita, minkä yhdistelmän hän kaappaa.

    Yksittäisen kortin kaappaaminen on kuitenkin aina etusijalla. Jos pelaaja esimerkiksi pelaa 5:n, ja pöydällä on 5, 4 ja 1, yksittäinen 5-kortti on aina kaapattava.


  3. Jos pöydällä ei ole yhtään pelattua korttia vastaavaa korttia, heitetään kortti pois ja pelataan se pöydälle kuvapuoli ylöspäin, liittyen muiden pöydän korttien joukkoon.
    Pöydän kortteihin sopivaa korttia ei voi heittää pois.

Jos pelattu kortti kaappaa kaikki pöydän kuvapuolin ylöspäin olevat kortit, sitä kutsutaan nimellä "scopa" (pyyhkäisy). Jos pöydällä on vielä kortteja siinä vaiheessa, kun viimeinen kortti on pelattu, ne kaappaa automaattisesti se pelaaja, joka kaappasi viimeisenä kortteja.

Pisteytys

  • Jokaisesta Scopasta saa yhden pisteen.
  • Eniten kortteja ottanut pelaaja saa 1 pisteen. Kortteja on yhteensä 40, joten pisteitä ei anneta siinä tapauksessa, jos kumpikin pelaaja ottaa 20 korttia.
  • 1 piste annetaan sille pelaajalle, joka otti eniten kolikoita (tai ruutuja). Jos molemmat pelaajat ottivat 5 kolikkoa, pisteitä ei anneta.
  • 1 piste annetaan pelaajalle, joka kaappasi kollikkoseitsemän.
  • 1 piste annetaan pelaajalle, jolla on korkein prime-pistemäärä (selitetään alla). Jos molemmilla pelaajilla on sama prime-pistemäärä, pisteitä ei anneta.


Prime-pistemäärä lasketaan seuraavasti:
Jokaisella kortilla on prime-arvo, joka ei liity kortin nimellisarvoon.
Prime-pistemäärä lasketaan laskemalla yhteen kunkin maan korkeimman arvon kortin prime-arvo.

Kortin arvo Prime-arvo
Seitsemän 21 pistettä
Kuusi 18 pistettä
Ässä 16 pistettä
Viisi 15 pistettä
Neljä 14 pistettä
Kolme 13 pistettä
Kaksi 12 pistettä
Kaikki muut kortit 10 pistettä

Esimerkiksi jos pelaaja 1 sai kolikkoseitsemän (21 pistettä), kuppikuutosen (18 pistettä), miekkaseisemän (21 pistettä) ja sauvaässän (16 pistettä), prime on 21+18+21+16 = 76.


Kierroksen pisteet lisätään edellisen kierroksen pisteisiin, ja se pelaaja, joka saavuttaa ensimmäisenä 11 pistettä, voittaa pelin. Voit säätää tavoitepistemäärää ennen pelin aloittamista.


Jos molemmat pelaajat saavat 11 pistettä samalla kierroksella, pelataan uusi kierros, kunnes toinen pelaajista saa enemmän pisteitä kuin vastustaja.

Huomioita

  • Viimeisten korttien kaappaamista aivan viimeisellä vuorolla ei koskaan lasketa scopaksi.
  • Versiossamme jaetaan kaikki kortit satunnaisesti kaikilla vaikeustasoilla, mutta kolmen tai useamman kuninkaan jakamista pöytään ei kuitenkaan sallita ensimmäisellä kierroksella.
  • Yksinkertaistamisen vuoksi laskemme aina prime-pistemäärän, vaikka pelaajalta puuttuisi kortteja jostakin maasta.
  • Pelistä on kymmeniä muunnelmia, me valitsimme yksinkertaisen muunnelman:
    Kolikkokuninkaan kaappaamisesta ei anneta pisteitä.
    Ei Napolaa.
    Ei ässää koskevia erityissääntöjä.
    Kierroksen voittaminen 7-0 ei päätä peliä.

Valtias.fi
   
© 2021-2024 Valtias.fi, Kaikki oikeudet pidätetään
Ladataan kortteja...
Haluatko palata etusivulle?
Uusi peli
Pasianssi
Spider
Korttipelit
Klassikot
Vapaakenttä
Yukon
40 Varasta
Pyramidi
Kahvitauko
Rekisteröidy Valtias.fi-sivustolle
Käyttäjätunnus
Sähköposti
Salasana
Vahvista salasana
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään täällä
Rekisteröidy
Tervetuloa takaisin!
Käyttäjätunnus
Salasana

Rekisteröidy Valtias.fi-sivustolle
Kirjaudu
Pasianssi kaikkialla!
Tutustu uuteen sovellukseemme
Napsauta kuvakkeita tai skannaa QR-koodi puhelimellasi [ ? ]IPhoneilla - avaa puhelimesi kamera ja pidä sitä lähellä QR-koodia. Androneilla - jos sinulla ei ole QR-lukuohjelmaa, käy sivustolla mobiiliselaimella ja napsauta banneria!
Pasianssi-sovellus App Storessa
 
Pasianssi-sovellus Google Play -kaupassa