Valtias.fi
Apua
Tulokset
Uusi
Valikko
Asetukset
Uusi
Päivittäiset haasteet
Asetukset
Tilastot
Jaa peli
Säännöt

Etusivu
Belote Kierros: 0
Jaa peli

Belote

Pelityyppi: Korttipeli
|
Pelaajien määrä:4

Kuinka pelata Belotea?

Belote on hauska, strateginen tikkikorttipeli neljälle pelaajalle.
Belote keksittiin vuoden 1920 tietämillä Ranskassa, ja sitä pidetään siellä edelleen yhtenä suosituimmista korttipeleistä.

Sinä (ruskea apina ) ja parisi (keltainen lintu ) kohtaatte vastustajanne (punainen kettu ja sininen saukko ).

Peliä pelataan 32 kortin pakalla: kortit seiskasta ässään jokaista neljää maata. On tärkeää huomata, että korttien arvo ja pisteet voivat vaihdella maiden välillä!

Tutustutaan seuraavaksi pelin yksityiskohtiin.

Belotessa yhdestä maasta tulee "valttimaa", joka ohittaa kaikki muut maat. Valttikortit voittavat tikit muuta maata olevia korkeimman arvon kortteja vastaan.

Valttien valitseminen ja pelaaminen on ratkaisevan tärkeää tässä pelissä. Esimerkiksi jätkästä (J) saa kaksi pistettä tavallisella maalla, mutta 20 valttimaalla.


Tavalliset maat Valttimaa
Arvo Tulos Sijotus Pisteet
A 11 J 20
1010914
K 4 A 11
Q 31010
J 2 K 4
90 Q 3
8080
7070

Opitaan lisää pelaamisesta!

Belote koostuu useista kierroksista, jotka jokainen alkavat "tarjoamisella" ennen tikkien pelaamiseen siirtymistä.

Jakaminen ja tarjoaminen

Jakaja sekoittaa pakan ja jakaa sitten viisi korttia jokaiselle pelaajalle. Pakan seuraava kortti paljastetaan kaikkien nähtäväksi.

Päätöksen "ottaa" tai "ohittaa" tämä kuvapuoli ylöspäin oleva kortti tekee ensin jakajan vasemmalla puolella oleva pelaaja. Jos hän ottaa kortin, sen kortin maasta tulee tämän kierroksen valttimaa. Jos hän ohittaa, valinta siirtyy seuraavalle pelaajalle.

Jos kaikki päättävät ohittaa, pelaajat saavat uuden mahdollisuuden ottaa tai ohittaa kortti. Kuitenkin tällä kertaa pelaaja, joka ottaa kortin, voi valita valtiksi minkä tahansa maan lukuun ottamatta kuvapuoli ylöspäin olevaa korttia.

Jos kaikki 4 pelaajaa ohittavat uudelleen, sama jakaja kokoaa, sekoittaa ja jakaa pakan uudelleen.

Kun pelaaja ottaa kuvapuoli ylöspäin olevan kortin, sen maasta tulee tämän kierroksen valtti. Kortin ottanut pelaaja saa kaksi lisäkorttia pakasta, kun taas kaikki muut pelaajat saavat kolme lisäkorttia, eli yhteensä kahdeksan korttia per pelaaja.

Ilmoittaminen

Jotkut kortit voivat muodostaa erityisiä yhdistelmiä, jotka tuovat lisäpisteitä. Näitä kutsutaan ilmoituksiksi. Ilmoituksia on kolmenlaisia:

  • Suora: Tämä muodostuu, kun sinulla on neljä samanarvoista korttia, kuten neljä jätkää tai ässää. Suorasta saa pisteitä korttien arvon mukaan:

    • Neljä jätkää: 200 pistettä
    • Neljä ysiä: 150 pistettä
    • Neljä ässää, kuningasta, kuningatarta tai kymppiä: 100 pistettä

    Neljää kasia ja neljää seiskaa ei lasketa suoraksi, eikä niistä saa pisteitä.

  • Sarjat: Kun sinulla on kolme tai useampi samaa maata oleva kortti peräkkäin, kuten hertat jätkä-rouva-kuningas-ässä tai padat seiska-kasi-ysi. Kortit luokitellaan seiskasta (alin) ässään (korkein).

    Sarjasta saa pisteitä sen mukaan, kuinka monta korttia siinä on:

    • Viisi korttia: 100 pistettä
    • Neljä korttia: 50 pistettä
    • Kolme korttia: 20 pistettä
  • Belote-rebelote: Tämä on silloin, kun sinulla on valttimaata kuningas ja kuningatar. Tämä on 20 pisteen arvoinen.

Belote-rebelotea lukuun ottamatta jokaisen pelaajan ilmoitukset kerrotaan, kun he pelaavat korttinsa kierroksen ensimmäisellä tikillä.

Jos sinulla on belote-rebelote, sanot "belote" pelatessasi kuningas- tai kuningatarvaltin ja "rebelote" kun pelaat jonkun muun.

Kortti voi osallistua ainoastaan yhteen ilmoitukseen.

Kuka saa pisteitä ilmoituksistaan?

Vain yksi joukkue saa pisteitä ilmoituksistaan (paitsi belote-rebelote): joukkue, jolla on vahvin ilmoitus. Toinen joukkue ei saa yhtään ilmoituspisteitä.

Kierroksen lopussa lisäät joukkueesi ilmoituspisteet omaan tulokseesi.

Belote-rebelote lasketaan mukaan aina tulokseesi riippumatta siitä, kenellä oli korkein ilmoitus.

Miten vahvin ilmoitus määritellään?

Suora on aina sarjoja parempi. Jos kahdella joukkueella on suora, korkeimman pistemäärän suoralla voittaa (esim. ysien suora on vahvempi kuin kuninkaiden suora). Samojen pistemäärien tilanteessa korkeamman arvon suoralla voittaa (esim. ässien suora on vahvempi kuin kuninkaiden suora).

Jos kahdella joukkueella on samanpituiset sarjat, korkeimman arvon korteilla voittaa (esim. sarja 10-J-Q on vahvempi kuin 8-9-10). Jos arvot ovat yhtä suuria ja yksi sarja koostuu valttikorteista, valttisarja voittaa. Jos kumpikaan sarja ei muodostu valttikorteista, kierroksen ensimmäisenä pelannut joukkue voittaa.

Jos sinulla on yli viiden kortin sarja, näytät ainoastaan sarjan viisi korkeinta korttia.

Tikkivaihe

Tästä alkaa hauskuus! Jokaisella kierroksella on kahdeksan tikkiä. Näin se toimii:

  • Jakajan vasemmalla puolella oleva pelaaja aloittaa pelaamalla haluamansa kortin. Tätä kutsutaan johtokortiksi, ja sen maata kutsutaan johtomaaksi.
  • Muut pelaajat pelaavat kortin vuorotellen myötäpäivään kulkevassa järjestyksessä. Pelaajien tulee pelata johtomaan kortti, jos heillä sellainen on. Tätä kutsutaan "seuraajamaaksi".
  • Jos sinulla ei ole samaa maata olevaa korttia, tulee sinun pelata valttikortti, jos sinulla sellainen on. Valttikortti on sen maan kortti, joka valittiin tarjoamisvaiheessa valtiksi. Jos esimerkiksi johtomaa on hertta, valttimaa on ruutu ja sinulla ei ole herttoja, tulee sinun pelata ruutu. Tätä kutsutaan "ruffaamiseksi".
  • Jos sinun täytyy ruffata ja joku on jo pelannut valttikortin ennen sinua, on sinun pelattava korkeampi valttikortti, jos sinulla sellainen on. Jos esimerkiksi joku pelasi valttiysin ja sinulla on valttijätkä, on sinun pelattava se. Tätä kutsutaan "yliruffaamiseksi".
  • Poikkeus tähän sääntöön on, kun joukkuetoverisi on jo voittamassa tikkiä. Tässä tapauksessa sinun ei tarvitse yliruffata, vaan voit pelata alemman arvon valtin.
  • Pelaaja, joka pelasi korkeimman kortin johtomaata tai korkeimman valttikortin, voittaa tikin.
  • Tikin voittanut pelaaja johtaa seuraavaa.

Pisteytys

Nyt on aika laskea pisteet ja selvittää voittaja! Näin se toimii:

  • Kierroksen pistemäärä on tikkipisteiden ja ilmoituspisteiden yhteismäärä, kukin lasketaan erikseen.
  • Jokainen joukkue laskee tikkipisteensä. Kierroksen viimeisen tikin voittanut saa "viimeisen tikin bonuksen", joka on 10 pistettä.
  • Joukkuetta, joka otti alussa kuvapuoli ylöspäin olevan kortin, kutsutaan "pelinviejiksi". Pelinviejien on saatava vähintään saman verran pisteitä toisen joukkueen kanssa. Jos he onnistuvat siinä, kukin joukkue saa kierroksen aikana keräämänsä tikkipisteet.
  • Jos pelinviejä on saanut vastustajaansa vähemmän pisteitä, he menettävät kaikki pisteensä ja vastustaja saa kaikki tikkipisteet.
  • Huomaa, että pelinviejien on saatava vähintään yhtä paljon tikkipisteitä (tikit + viimeinen tikkibonus) kuin heidän vastustaja, huomioimatta ilmoituspisteitä ja/tai belote-rebelote bonusta.
  • Pisteitä voi saada enintään 162 (152 normaaleista tikeistä + 10 viimeisestä tikkibonuksesta), mikä tarkoittaa, että jotta pelinviejät eivät menetä kaikkia pisteitänsä, tulee heidän saada vähintään 81 pistettä.
  • Jos joukkue voittaa kaikki kierroksen tikit, on kyseessä erikoistapaus. Riippumatta siitä, olivatko he pelinviejiä vai eivät, saavat he 90 pisteen bonuksen tikkipisteiden ja viimeisen tikin bonuksen lisäksi. Tätä kutsutaan nimellä "Capot". Tällöin yhteispistemäärä on 252.
  • Tikkipisteiden lisäksi vahvimman ilmoituksen saanut joukkue saa ilmoituspisteet, joita taas toinen joukkue ei saa.
  • Joukkue, joka on ilmoittanut belote-rebeloten, saa 20 pisteen bonuksen kaikesta muusta riippumatta.

Voittajajoukkueen määrittäminen

Peli jatkuu, kunnes yksi joukkue saavuttaa tavoitepisteet (501, 701 tai 1001), jolloin heidät kruunataan voittajaksi.

Jos molemmat joukkueet saavuttavat tavoitepisteet yhtä aikaa, enemmän pisteitä saanut joukkue voittaa. Jos molemmilla joukkueilla on sama määrä pisteitä, pelataan toinen kierros mestarin selvittämiseksi!

Muista, että Belote on strategiapeli! Tutki kättäsi huolellisesti, pidä silmällä vastustajiasi ja käytä korttejasi viisaasti.

Nyt olet valmis nauttimaan pelistä! Pidä hauskaa!

Vinkit ja strategiat

  • Tutki kättäsi huolellisesti ennen tarjouksen hyväksymistä ja kuvapuoli ylöspäin olevaan korttiin tarttumista. Pisteiden ohittaminen voi saada vastustajasi kerryttämään pisteitä merkittävästi.
  • Tarjouksen hyväksymiselle on monia syitä. Sinulla saattaa olla monia kuvapuoli ylöspäin olevan maan kortteja, vahvoja kuvapuoli ylöspäin olevan maan kortteja (kuten jätkä ja 9) tai vahvoja tavallisen maan kortteja.
  • Pidä silmällä muita pelaajia, varsinkin, jos he eivät hyväksyneet tarjousta. Tämä voi paljastaa jotain heidän kädestään, kuten mahdollisesti kyseistä maata olevan jätkän ja ysin puuttumisen.
  • Mieti tarkkaan ennen kuin ilmoitat korttisi. Kilpailijoillasi saattaa olla vahvempi ilmoitus. Muista myös, että paljastat tällöin korttisi kaikille, minkä pitäisi vaikuttaa päätökseesi ilmoittamisesta.
  • Kun parisi on voittamassa tikin, sinulla on valinnanvaraa. Voit pelata vahvan kortin parantaaksesi joukkueesi tulosta voittaessanne tikin, tai voit säästää vahvan korttisi myöhempää käyttöä varten ja valita nyt heikomman kortin.
  • Vahvojen korttien pitäminen voi olla hyödyllistä, mutta ole varovainen, sillä se voi kostautua. Jos häviät seuraavat tikit, voit tahtomattasi antaa vastustajillesi monta pistettä.
  • Harkitse valttiesi pelaamista kierroksen alussa sen sijaan, että säästäisit ne myöhemmäksi. Näin tekemällä voit vaikuttaa kierroksen tunnelmaan ja mahdollisesti saattaa vastustajasi luovuttamaan valttinsa, jolloin sinä voit pelata vahvoja tavallisen maan kortteja ilman pelkoa siinä, että sinut ruffataan.
  • Toisaalta valttien säästäminen myöhempää käyttöä varten voisi olla parempi strategia. Niistä voi olla hyötyä silloin, kun et voi enää seurata maata, ja ne lisäävät mahdollisuuksiasi voittaa kierroksen viimeinen tikki.
  • Pidä silmällä vastustajiasi: katso vastustajiesi pelaamia kortteja. Tämä voi auttaa sinua selvittämään, mitä kortteja heillä voi olla jäljellä, ja voit muokata strategiaasi sen mukaisesti.
  • Muista pisteytys: jos joukkueesi on lähellä tavoitepisteiden saavuttamista, saatat haluta pelata konservatiivisemmin. Jos taas olet kaukana jäljessä, saatat joutua ottamaan enemmän riskejä.

Lopuksi muista, että Belotessa ei ole kyse vain jokaisen käden voittamisesta, vaan suurimman pistemäärän keräämisestä koko pelin aikana. Pysy keskittyneenä ja mieti aina muutaman askeleen eteenpäin.

Nyt on aika kerätä kortit, hengittää syvään ja aloittaa hauskuus! Onnea matkaan ja olkoon kortit aina puolellasi!

Valtias.fi
   
© 2021-2024 Valtias.fi, Kaikki oikeudet pidätetään
Ladataan kortteja...
Haluatko palata etusivulle?
Uusi peli
Pasianssi
Spider
Korttipelit
Klassikot
Vapaakenttä
Yukon
40 Varasta
Pyramidi
Kahvitauko
Rekisteröidy Valtias.fi-sivustolle
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään täällä

Tervetuloa takaisin!

 Unohditko käyttäjätunnuksesi tai salasanasi?

 
Pasianssi kaikkialla!
Tutustu uuteen sovellukseemme
Napsauta kuvakkeita tai skannaa QR-koodi puhelimellasi [ ? ]IPhoneilla - avaa puhelimesi kamera ja pidä sitä lähellä QR-koodia. Androneilla - jos sinulla ei ole QR-lukuohjelmaa, käy sivustolla mobiiliselaimella ja napsauta banneria!
Pasianssi-sovellus App Storessa
 
Pasianssi-sovellus Google Play -kaupassa