Valtias.fi
Kumoa
Vihje
Uusi
Valikko
Asetukset
Tallenna
Lataa
Canfield
00:00
0

Canfield

Pelityyppi: Canfield
|
Voittotilastot:7%

Johdatus Canfieldiin

Canfield Pasianssi on 52-korttisella tavallisten pelikorttien pakalla pelattava korttipeli. Joissakin maissa se tunnetaan nimellä Demon Pasianssi.


Ratkaisuohjelman avulla on arvioitu, että noin 70 % kaikista mahdollisista Canfield Pasianssi -peleistä on ratkaistavissa olevia. Ihmiset eivät kuitenkaan suoriudu läheskään yhtä hyvin.


Satunnaisesti luoduista peleistä ihmispelaajat voittavat ainoastaan noin 1/14. Pelaaja voi tietysti pärjätä jonkin verran paremmin kumoamalla siirtoja ja pelaamalla vain aiemmin voitettuja pelejä.

Historia

Legendan mukaan Canfield Pasianssi keksittiin alun perin 1890-luvulla ja se nimettiin sen keksijän Richard Canfieldin mukaan, josta tuli sen myötä varsin rikas. Kukaan ei kuitenkaan tiedä tämän totuudenmukaisuudesta.

Tavoite

Tavoitteena Canfield Pasianssissa on siirtää kaikki kortit perustoihin.

Kuinka pelata Canfieldiä

Canfield Pasianssia pelataan 52-korttisella tavallisten pelikorttien pakalla.


Pelin alkaessa 13 korttia sijoitetaan varastoon, vain ylin kortti on näkyvissä. Vasemmanpuoleisimpaan perustaan asetetaan 1 kuvapuoli ylöspäin oleva kortti, jota kutsutaan peruskortiksi. Seuraavaksi taulukkoon lähetetään 4 kuvapuoli ylöspäin olevaa korttia, 1 jokaiseen sarakkeeseen. Loput 34 korttia asetetaan vetopinoon kuvapuoli alaspäin.


Peruskortin arvo, perusarvo, määrittää kaikkien perustan rakennelmien aloitusarvon.


Tämä peli sallii arvojen kietomisen.


Taulukon pinot rakennetaan arvojen alenevaan järjestykseen, joten kietominen mahdollistaa kuninkaan asettamisen vastakkaista väriä olevan ässän päälle. Perustat kuitenkin rakennetaan arvojen ylenevään järjestykseen, joten kietominen mahdollistaa ässän asettamisen samaa maata olevan kuninkaan päälle.


Taulukossa kortit voidaan pinota vain arvojen alenevaan järjestykseen vuorottelevilla väreillä. Yhden pinon pohjalta voidaan ottaa mikä tahansa määrä kortteja ja sijoittaa toisen pinon pohjalle. Niin kauan kuin varasto ei ole tyhjä sarakkeen tyhjentyessä tyhjä paikka täytetään automaattisesti ylimmällä varakortilla. Varaston ollessa tyhjänä mikä tahansa kortti voidaan sijoittaa tyhjään sarakkeeseen.


Kunhan kyseessä on sallittu siirto, kortti voidaan sijoittaa taulukkoon joko varapinosta, jätepinosta tai perustasta. Kortti voidaan siirtää perustoihin joko varapinosta, jätepinosta tai taulukon pinosta. Jos kortin arvo on sama kuin perusarvo, se aloittaa rakennelman, muutoin sen on laajennettava nykyistä rakennelmaa.


Pelaajan katsoessaan tarpeelliseksi vetopinoa napsauttamalla voidaan muuttaa jätepinon ylintä korttia. Näin tehdään yleensä silloin, kun pelattavissa olevia siirtoja ei enää ole, mutta näin ei tarvitse olla. Canfield sallii rajoittamattomat ohitukset vetopinosta, joten sen ollessa tyhjä yksi napsautus nollaa sen.

Strategia

Tässä seitsemän pelivinkkiä Canfieldin voittamiseen:

  • Onnella on tässä pelissä suuri merkitys, minkä vuoksi satunnaisesti luotu peli on hyvin vaikeaa voittaa (jopa siirtoja kumottaessa). Ainoa todellinen toivo on suunnitella siirrot hyvin huolellisesti. Eikä voittaminen ole silloinkaan helppoa.
  • Tiettyjen tarvittavien korttien saamiseksi on usein tarpeellista viivyttää siirtoja, sillä ainoastaan joka kolmas kortti on vetopinossa käytettävissä. Onnistuakseen tarvitaan joko huolellista suunnittelua tai sattumaa.
  • On hyvin helppoa saada kaikkien 4 pinon sarjat tehtyä niin, ettei kahta pinoa voida helposti yhdistää. Tämä vaikeuttaa korttien poistamista varapinosta. Tässä tapauksessa pelaaja saattaa haluta keskittyä enemmän perustoihin.
  • Kortin, jonka arvo on sama kuin perusarvo, tulisi keskimääräisesti olettaa sijaitsevan varapinossa. Jos se ei ole ylin kortti, siihen voi olla vaikea päästä käsiksi. Ja ilman kaikkien 4 rakennelman edistymistä voittaminen on vielä vaikeampaa. Tässä tapauksessa etusija tulisi todennäköisesti antaa korttien poistamiselle varapinosta.
  • Tyhjentynyttä taulukon saraketta varaston tyhjänä olemisen vuoksi voidaan käyttää hyödyksi. Etuihin kuuluu, että tyhjä sarake mahdollistaa kortin sijoittamisen sarjan yläosaan (kahdella siirrolla). Tyhjän sarakkeen ja huolellisen suunnittelun myötä kokeneella pelaajalla on erinomaiset mahdollisuudet voittaa.
  • On usein kannattavaa siirtää kortit perustoista taulukkoon. Ilmeisenä vaarana on, että perustoista siirretyt kortit eivät ole tavoitettavissa, kun ne peitetään joko jäte- tai varapinosta otetulla kortilla.
  • Tosissaan olevat pelaajat saattavat haluta käydä vetopinon kerran läpi ennen siirtojen tekemistä. He voivat tehdä huomioita siitä, missä jokainen kortti on. Ja koska he tietävät peruskortin, taulukon 4 korttia ja varapinon ylimmän kortin, he voivat selvittää, mitkä 12 korttia ovat kuvapuoli alaspäin varapinossa, mutta eivät tietenkään niiden järjestystä. Jos pelaajan aikomuksena on todella voittaa, tämän tiedon hyödyntäminen on todennäköisesti hyvä tapa edetä.

Asettelu

Pelinäyttö koostuu 5 eri alueesta.


Taulukko sijaitsee näytön keskiosassa oikealla. Se koostuu 4 merkitsemättömästä sarakkeesta. Kukin sarake sisältää yleensä pystysuunnassa päällekkäisen yhden tai useamman kuvapuoli ylöspäin olevan kortin pinon, mutta pelin lopussa sarake voi olla tyhjä.


Perustat sijaitsevat suoraan taulukon yläpuolella. Vaakasuunnassa se koostuu 4 suorakulmiosta. Jokainen suorakulmio on perusta, johon maa voidaan rakentaa arvojen alenevaan järjestykseen.


Varasto sijaitsee taulukon vasemmalla puolella. Se koostuu pystysuorasta useiden korttien pinosta, jossa vain ylin kortti on kuvapuoli ylöspäin (näkyvissä) ja pelattavissa. Kortteja ei voi koskaan siirtää tälle alueelle.


Veto- ja jätepinot sijaitsevat vasemmassa yläkulmassa. Ne toimivat yhdessä lähettääkseen yhden kortin kerrallaan mukaan peliin.


Vetopino on säilytyspaikka korteille, jotka otetaan käyttöön pelin edetessä. Se sisältää yleensä pinon kuvapuoli alaspäin olevia neliöityjä kortteja. Jätepino on suoraan vetopinon oikealla puolella.


Pelaajan napsauttaessa ei-tyhjää vetopinoa, 3 korttia (tai vähemmän, jos jäljellä on vain 1 tai 2) jaetaan vetopinosta jätepinoon. Jätepinossa kortit ovat aina kuvapuoli ylöspäin, vaikkakin vain ylimmät 3 korttia (tai 1 tai 2, jos jäljellä on vähemmän) ovat näkyvissä. Vain jätepinon ylin kortti on pelattavissa.


Vetopinosta sallituille ohituksille ei ole rajoitusta. Tyhjän vetopinon nollaamiseksi pelaajan on napsautettava sitä. Tällöin koko jätepino siirretään vetopinoon. Millään muulla tavalla kortteja ei voida siirtää vetopinoon.

Valtias.fi
   
© 2021-2024 Valtias.fi, Kaikki oikeudet pidätetään
Ladataan kortteja...
Haluatko palata etusivulle?
Jaa uusia kortteja
Käynnistä peli uudelleen
[ ? ]Vaikka voitettavissa olevilla peleillä on taattu ratkaisu, ratkaisu ei välttämättä ole ilmiselvä tai helppo
Pasianssi
Spider
Korttipelit
Klassikot
Vapaakenttä
Yukon
40 Varasta
Pyramidi

Pikaohjeet

Canfield

Tyyppi: Canfield
Voittotilastot: 1:14 (noin 7%)

Tavoite: Siirrä kaikki kortit perustoihin

Perusta: Pinot:
Varasto:
Vetopino:
Jätepino:

Pikanäppäimet
Välilyönti - Jaa uusi kortti
H - Näytä vihje
U / Ctrl + Z - Kumoa
N - Avaa uusi peli -valikko
Plus/Miinus - Lähennä/loitonna
Kahvitauko

Pelaa numeroitu peli

Nykyisen pelin numero: 170083 [ ? ]Numeroidut pelit ovat ennalta määrättyjä jakoja.

Kaikilla numeroiduilla peleillä ei ole ratkaisua.

Valitse pelin numero väliltä 1 - 100 000 000

 
Jaa pelisi/lisää kirjanmerkkeihin
Rekisteröidy Valtias.fi-sivustolle
Käyttäjätunnus
Sähköposti
Salasana
Vahvista salasana
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään täällä
Rekisteröidy
Tervetuloa takaisin!
Käyttäjätunnus
Salasana

Rekisteröidy Valtias.fi-sivustolle
Kirjaudu
Pasianssi kaikkialla!
Tutustu uuteen sovellukseemme
Napsauta kuvakkeita tai skannaa QR-koodi puhelimellasi [ ? ]IPhoneilla - avaa puhelimesi kamera ja pidä sitä lähellä QR-koodia. Androneilla - jos sinulla ei ole QR-lukuohjelmaa, käy sivustolla mobiiliselaimella ja napsauta banneria!
Pasianssi-sovellus App Storessa
 
Pasianssi-sovellus Google Play -kaupassa