Kuinka pelata Patalupausta?
Patalupaus on neljän pelaajan tikkipeli. Sinä (ruskea apia) ja tietokonebottiparisi (keltainen lintu) olette
yksi joukkue. Toinen joukkue koostuu kahdesta muusta tietokonebotista (sininen saukko ja punainen kettu).
Korkein kortti on arvoltaan ässä ja alin on 2. Pata on aina valttimaa. Tämä tarkoittaa, että mikä tahansa
patakortti päihittää minkä tahansa arvoisen muun kortin.
Patalupauksessa pelataan useita kierroksia. Jokainen kierros on jaettu kahteen vaiheeseen: panostaminen ja
pelaaminen. Pelaamisen vaihe koostuu jokaisella kierroksella 12 vuorosta (joita kutsutaan myös "tikeiksi").
Ensimmäinen pelaaja valitaan sattumanvaraisesti.
Panostaminen
Kun kortit on jaettu, jokainen pelaaja katsoo korttejaan ja ilmoittaa kuinka monta tikkiä uskoo voivansa voittaa
- tätä lupausta kutsutaan "panostamiseksi". Ensimmäisellä kierroksella ensimmäisenä panostava valitaan
sattumanvaraisesti. Seuraavilla kierroksilla vuoro tehdä lupaus ensimmäisenä siirtyy seuraavalle kellon
myötäpäiväisessä suunnassa. Kun lupaukset on tehty, niitä ei voi enää muuttaa.
Pelin tavoitteena on, että kukin joukkue voittaa lupaustensa määrän verran tikkejä yhteensä.
"Nollalupaus" on 0 tikin lupaus. Nollan luvannut pelaaja ilmoittaa, ettei hän voita yhtään tikkiä kierroksen
aikana. Onnistuneesta nollalupauksesta saa extrabonuksen ja epäonnistuneesta rangaistuksen. Joukkueen tulee
silti voittaa nollan luvanneen pelaajan parin lupauksen verran tikkejä. Jos nollan luvannut voittaa vähintään
yhden tikin, nollalupaus epäonnistuu.
Pelaaminen
Panostamisen jälkeen alkaa kierros. Jokaisella kierroksella on 13 tikkiä. Ensimmäisenä luvannut pelaaja aloittaa
kierroksen ja voi pelata minkä tahansa kortin pataa lukuun ottamatta. Pelaajat pelaavat vuorotellen myötäpäivään
kulkevassa suunnassa. Jokaisen pelaajan täytyy pelata samaa maata oleva kortti kuin ensimmäisenä pelannut
pelaaja, jos heillä on tätä maata oleva kortti. Jos pelaajalla ei ole johtavan maan korttia, hän voi pelata
minkä tahansa maan kortin, mukaan lukien patakortin.
Kun ensimmäinen patakortti on pelattu, padat on "rikottu". Pelaaja voi johtaa patoja vasta kun padat on rikottu,
elleivät kaikki hänen kaikki jäljellä olevat korttinsa ole patoja.
Jos tikin aikana pelattiin pata, korkeimman padan pelannut pelaaja voittaa tikin. Jos patoja ei pelattu,
korkeimman johtavaa maata olevan kortin pelannut pelaaja voittaa tikin. Tikin voittanut pelaaja johtaa seuraavaa
tikkiä.
Pisteytys
-
Vähintään heidän yhteislupauksensa määrän verran tikkejä voittanut joukkue saa 10 kertaa heidän lupauksensa
määrän verran pisteitä.
-
Kaikkia lupauksen ylittäviä lisätikkejä kutsutaan säkeiksi ja ne ovat kukin yhden pisteen arvoisia. Kun
joukkue kerää vähintään 10 säkkiä, heidän pistemäärästään vähennetään 100 pistettä ja kaikki yli 10
ylittävät säkit siirretään seuraavaan 10 säkin sykliin.
-
Joukkue, joka ei voita vähintään heidän lupauksensa määrän verran tikkejä, menettää pisteitä 10 kertaa
lupauksensa määrän verran.
-
Onnistunut nollalupaus tuo nollan luvanneen joukkueelle 100 pistettä ja epäonnistunut nollalupaus vähentää
100 pistettä joukkueen pistemäärästä. Tämä määrä tulee nollan luvanneen parin tikkien vuoksi voitettujen tai
hävittyjen pisteiden lisäksi.
-
Pelin muunnelmassamme nollalupauksen epäonnistuessa nollalupauksen tehneen pelaajan voittamat tikit otetaan
huomioon parin lupauksessa. Kaikki lupauksen ylittämät tikit katsotaan säkeiksi tavalliseen tapaan.
- Jos joukkue voittaa kaikki kierroksen 13 tikkiä, sitä kutsutaan "Bostoniksi".
- Koko pelin voittaa joukkue, jolla on yli 500 pisteen ylittämä korkein pistemäärä.
Pro-vinkit
-
Aloittelijoille paras panostamisen strategia on luvata 1 jokaisesta muuta kuin pataa olevasta ässästä ja 1
jokaisesta korkeasta padasta (A, K, Q, J ja 10). Muuta kuin pataa olevat kuninkaat voittavat joskus tikkejä,
jos pelaajalla on useita kyseisen maan kortteja.
-
Jos joukkueesi tekee nollalupauksen, tärkein prioriteettisi tulisi olla joukkueesi nollalupauksen
suojeleminen - epäonnistuessaan siitä saa korkeimman rangaistuksen.
-
Jos parisi tekee nollalupauksen, saatat joutua uhraamaan joitain parhaimpia korttejasi pelastaaksesi nollan
- lupaa tällöin hieman vähemmän kuin yleensä lupaisit.
- Älä lupaa nollaa, jos sinulla on selviä voittokortteja - varsinkin pataässä.
-
Älä lupaa nollaa, jos parisi lupasi nollan - joukkueen on lähes mahdotonta välttää voittamasta kaikkia 13
tikkiä.
-
Vastustajien "upottaminen" - estää heitä saavuttamasta lupaustaan - voi olla sen arvoista, että ottaa säkin
tai kaksi.
-
Jos vastustajat tekevät nollalupauksen, he välttävät tikkien voittamista hinnalla millä hyvänsä. Näin voit
voittaa tikkejä helposti - saatat tällöin haluta tehdä korkeamman lupauksen kuin tavallisesti tekisit.
Vaikeustasot
-
Joukkuetoverisi käyttää aina edistyneimpiä strategioita, vaikeustaso vaikuttaa vain vastustajapelaajiin.
-
Helppo: vastustajat käyttävät aloittelijan strategiaa panostamisessa - 1 jokaisesta ässästä ja muuta
kuin pataa olevasta ässästä ja 1 jokaisesta korkeasta padasta (A, K, Q, J ja 10).
-
Keskitaso: vastustajat käyttävät taidokkaampaa panostamisen strategiaa - laskevat lisämahdollisuuksia
voittaa tai hävitä tikkejä ja ottavat myös huomioon muiden pelaajien tekemät lupaukset.
-
Vaikea: vastustajat muistavat jokaisen pelaajan pelaamat kortit päätelläkseen, mitkä kortit kullakin
pelaajalla on jäljellä. Parannamme tätä vaikeustasoa ajan myötä uusilla strategioilla.